lørdag den 12. marts 2016

Varmt vand i din swimmingpool


Det er super med en swimmingpool her i Danmark, men det kølige vejr kræver en hvis tålmodighed før vi når op på de 20 -24 grader varmt vand. Især uden nogen form for kunstig til førelse af varme udefra. Om det så er et 6. 000 liter bassin på jorden eller et 45.000 liter nedgravet bassin/pool skal der virkelig meget varme/energi til før det batter noget.

Hvor varmt vandet skal være, er jo lidt forskelligt hvem man er- men følelsen af at gå fra 22 til 24 er meget stor og igen fra 24 grader til 26 er virkelig noget man kan mærke, den bedste temp. er 27-28 grader uden sammenligning og for at kommer derop skal der virkelig virkelig meget til.

Nedkøling af vandet:
Du skal som det allerførste stoppe nedkølingen mest muligt, så du kan holde på varmen, du har fået tilført dit vand i løbet af dagen, her er det nødvendigt at have et overdækken over sin pool om natten og evt. om dagen.

Overdækken/bobleplast over din swimmingpool kan forhindre at varmen ikke forsvinder op i den blå luft, og du skal starte forfra næste dag. 80-90 procent af varmen forsvinder fra overfladen, det skal stoppes mest muligt. Der kan hurtigt forsvinde mellem 4-6 grader på enkelt nat.

I mit eget tilfælde lå jeg på 18 grader i juni og kom måske op på 19-19,5 grader  sidst på dagen, rullede overdækken ud om aften og næste dag var den faldet 1 grad eller 0,8 og vi var næsten tilbage hvor vi startede.  Jeg fandt ud af at solen kunne varme poolen op med ca. 1  1,5 grad pr. dag, på en god solskinsdag.

Det var noget af en overraskelse, at det ikke blev til meget mere en 1 – 1,5 grad – så noget skulle der gøres i en fart – der er jo også dage uden solskin -  der står poolen bare og taber varme. Så hvis man kunne hæve temperaturen 4-5 grader pr. dag ville det jo være rigtig godt. Måske var jeg bare lige lovlig naiv, da jeg startede mit projekt ”Varmt vand” – så jeg snakkede lidt med Niels fra Poolrådgiveren, han fortalte at med normale solfanger kendte han ikke nogen, der havde haft nogen gode erfaringer med dem, men kun at de ikke gav så meget varmt vand – som ejerne havde troet. 

Niels sagde jeg skulle bruge de plast solfanger (solmåtter) til Swimmingpool i stedet.
Jeg forelage det for min VVS’er og vi var da rørende enige om at det slet ikke kunne passe ”vi skulle nok bliver klogere”. Så vi fandt ud af hvad det kostede med et rigtigt swimmingpool solfanger anlæg, hvor Pool vandet løber i gennem plastmåtter og kommer tilbage i poolen. 

Så undersøgte vi prisen på et rigtigt solfanger anlæg, og fandt ud af, at ville bruge det sammen beløb + lidt mere på det, For det kunne jo holde i meget længere tid/år, og det var såååå meget bedre. 

Vi fik købt rigtige gode solfanger, det var kram fra Sonnekraft og samt udstyr der var perfekt i forhold til vandmængden, der skulle varmes op. Det blev godt nok noget dyre – men til gengæld stod vi så med 8 super solfanger. VVS’eren synes det var lidt for vildt at bruge 8 solfanger og mente at 5 var rigeligt. Men vandet skulle jo være varmt, så vi gav den fuld gas med 8 stk. J

Yes det kører - det her super 


Solfanger og alt udstyr blev sat sammen og solfangerne lagt op på taget, der var 3 meter op til solfangerne, og alt blev isoleret – det blev virkelig godt lavet. Så nu kom den store dag hvor vi næsten var bange for at vandet ville koge øjeblikkelig, når cirkulationspumpen kørte vandet rundt i sin egen kreds og varmen blev overført via en super Varmeveksler fra Sonnekraft. 

Vi holdt vejret og trykkede ON, det virkede og temperaturen steg langsomt til 28 grader, mens solen skinnede – og så stoppede den ved 28 grader. Vi kiggede på vandet retur fra varmeveksleren og det var lige så varmt som pool vandet 20 grader. Så alt varmen var blevet overført til pool vandet. Vi ændre pumpe hastigheden til langsommere men det gav ikke rigtig noget. 

Nå men VVS’eren mente at der bare skulle gå et stykke tid, så blev temperaturen nok højre, jeg selv fattede ingenting - havde helt klart troet vi mindst kom op på 60 grader i solfangerne og næste dag blev det stadig ikke bedre, der var hele tiden skyer for, hver 20 minut  – de skyer gjorde det heller ikke nemmere. Jeg må sige at jeg var noget frustreret over, at jeg nu kun kom op på 2 grader højre temperatur i poolen i løbet af en hel dag, især når jeg viste at solen selv - mindst stod for den ene grads opvarmning på en hel solskinsdag . Niels ord fra PHK blev ved med at dukke op – her stod jeg med et super solfanger anlæg og det gav ingenting, i forhold til dem i plast til Swimmingpool, skulle man bøje sig  - NEJ der måtte være et eller andet helt galt.

Jeg ringede rundt til solfanger sælgere og spurgte om gode råd, men alle synes det var et super anlæg vi havde sat op, men hvorfor det ikke gav mere var der ingen der rigtig kunne give et klart svar på. Fik firmaet jeg havde købt fra, til at undersøge sagen, de vendte tilbage og sagde at i Østrig havde de regnet på mit anlæg og var kommet frem til det faktisk yde rigtig godt, med alle de tal jeg havde givet dem for fremløb, tilbageløb og vejret m.m. Samt at temperaturen der kun lå på 28-30 grader var rigtig godt, for så havde jeg ikke så meget varmetab – det er her man begynder at bide sig selv i læben. De synes bare jeg havde et super anlæg og at det så gav 1 grad til swimmingpoolen på 45.000 liter betød ikke noget!

Fik en ekstern solfanger mand ud og kigge på anlægget og han gik det igennem og kunne ikke finde fejl, og var usikker på om det gav nogen fejl fordi vandet skulle løbe anderledes rundt i solfangerne, han undersøgte det og kom frem til at det var korrekt tilsluttet – der var ikke noget AT KOMME EFTER .

Jeg var slået helt ud – tænk engang at man kunne tage så meget fejl og have brugt så mange penge på ingenting – nå men gik i tænke boks og sommer varmen kom til Danmark og vandet blev en enkelt dag 29,9 grader og det var fantastik.

Har sat mig for, at først lære mig hvordan og hvor meget energi der skal bruges for at varme en liter vand op, finde ud af hvordan mit eget anlæg fungere og prøve at lege med vand flowet( hvor hurtigt vandet løber rundt)  i solfangerne og få solfangerne rejst lidt mere op i en vinkel på 40-45 grader - de er på vel 15-18 grader nu. Det skulle give en hel del har jeg fået at vide af en gammel solfangermand, men har også læst mig til det ikke giver ret meget – men nu må vi se. 

Med de resultater på udregninger jeg har fået på vand flow og temperatur på fremløb og overførslen der er perfekt, passer det med den 1 grad for 45.000 liter. Så problemet er at vandet skal være varmere i solpanelerne ?

Herudover har jeg fået fat i nogle flere solfangere jeg fik meget billigt, så jeg kan komme op på 20 fangere – altså næsten 2,5 gange mit areal/produktion af varmt vand. Men med de varme regnestykker jeg har lært indtil videre, er det tvivlsomt om jeg kommer op på 4 grader stigning for poolen incl. solens egen hjælp når den rammer Swimmingpoolen.


Har spurgt de andre med solmåtter hvad de kan trække ud af deres, og de siger 3-4 grader stiger temperaturen i deres swimmingpool på en god dag. Nu ved vi jo at den ene grad er solen selv, der skinner direkte ned i poolen – så er der 2-3 grader tilbage. Så de er 2 grader bedre en mine 8 super solfangere med et areal på 15 m2 – så kan jeg komme op på 12 solfangere mere som giver 24 m2 større  areal og derved kommer fra 15 til 40 m2 og mere vinkel ret på solen, det må da give mere varmt vand ikke ?


3 kommentarer:

  1. Hej. Ved du hvor mange kw din varmeveksler er på? Mvh Morten

    SvarSlet
  2. Hej. Ved du hvor mange kw din varmeveksler er på? Mvh Morten

    SvarSlet
  3. Hej. Ved du hvor mange kw din varmeveksler er på? Mvh Morten

    SvarSlet