lørdag den 16. april 2016

Varmt vand 2


Ja som man kan se er der blevet fjernet de fleste  af de tværgående bjælker, mangler lige 2 stk. så skulle man kunne svømme der inde. Mit projekt varmt vand er ved at tage form, og de første solfangere der havde 15 grader hældning, har nu fået 30 graders hældning (troede jeg havde givet dem 40 grader) men de blev da godt nok vakt til live og begyndte at lave lige så meget varmt vand som var det sommer - 28 grader når der var sol. De ekstra  6 solfangere er komme op på taget i 40 graders hældning: Hold da helt op hvor de bare producere varmt vand.

Så gik der udu i Alpha 2 pumpen og den opførte sig mærkeligt som om programmene var gået i kludder, samt den nægtede at køre rundt til sidst - så det hele stod og kogte oppe i solfangerne. Panik panik - fik gang i solvarme pumpen igen og fik temperaturen ned. Fik den geniale ide at parallel forbinde med de nye solfange men der var for meget modstand på de nye solfangere - så vandet valgte den lettelse vej og gik kun igennem de gamle solfangere.

 Ny genial ide, så valgte jeg at serie forbinde de nye 6 solfangere med de andre 8, du ved lige som teste teste. Jeg brugte mine 2 vandslanger som forbindelse - men så kan det da nok være, at Alpha 2 pumpen ikke ville være med mere. Der er alt for meget modstand i i de 20 meter vandslange og 6 solfanger, så den drosler bare ned fordi den tror at der er lukket for termostatventilerne som om det var radiatorer (hvilket den også skal).

Så min VVS'er kom med en ny Alpha Pumpe 2 der kan trækket dobbelt så meget vand - og den er godt nok heller ikke særlig glad for al den modstand, så den drosler også ned, dog ikke helt så meget. Men med de 20 meter vandslange og 8 meter solfanger - giver det 28 meter ekstra meter, ikke super smart.

Men har det så givet noget i serie forbindelse?
Ja det virker som om at det er dobbelt op på varmen, og selv på overskyet dage kommer vandet retur på 25 grader efter et stykke tid. Når solen står på kan jeg ikke få nok fart på vandet og derfor ryger den op på 45-50 grader til den når varmeveksleren - og det er dælme varmt - så nu skal jeg bare have fut i vand cirkulationen og de sidste 6 fanger op - samt få sat det rigtigt sammen med 22 mm kobber rør, er vildt imponeret over hvor meget det har givet med 40 graders hældning på solfangerne.

Kan man forstille sig hvordan det så kommer til at se ud, når man har så mange solfanger på taget ?

Nej jeg kunne ikke. Oprindeligt skulle solfangerne have ligget ned, men de yder bare ikke en dyt, nu er de rejst op og de yder rigtig rigtig meget, men ser det godt ud. Nej det er noget af en stor øjebæ - eller det ser rigtig grimt ud - jeg må prøve at male stativerne lidt og ellers vænne mig til dem og tænke på det er dem der giver mig varmt vand i Swimmingpoolen.

Vandet er oppe på 15 grader og der har ikke været megen solskin i den sidste uge - så det stiger langsomt - for langsomt.

Læste at solfangere giver 4 gange som meget energi som Solceller - så vi er på rette spor.
nye solfanger

Har prøvet og forstillet mig hvor meget solfangerne  giver i parallel forbundet, men kan ikke regne det ud(teoretisk burde det være det samme), så nu skal det gøres færdig og så skal det Lykkes, med varmt vand i den pool !

VVS'eren mener jeg snart kan forsyne byen med varmt vand :-)


Ny status:  den. 8 maj er kommet op på 28 grader i swimmingpoolen nu - kører stadig kun med 14 solfangere.

10. maj er oppe på 32 grader varmt vand

9.juni vi har ligget på 30 grader- nu skal det afkøles istedet for, ved at ikke have tæppe på om aftenen


Ingen kommentarer:

Send en kommentar